Vil du vide mere om dækpriser sommer og vinterdæk til bilen

Her er alt hvad du behøver at vide om dæk til din bil

Er du ny bilist eller har du altid overladt det med dæk og hjul til værkstedet? Og har du lyst til at blive klogere på at skifte dæk på bilen og holde dem vedlige? så læs denne guide. Den handler nemlig om, hvordan du giver dine dæk de bedste betingelser, og sørger for dig og din families sikkerhed.

Vinterdæk er farlige om sommeren

Et moderne vinterdæk er udviklet til konkrete vejrforhold. Dækkets gummiblanding er blødere, mens opbygningen af selve dækket er udviklet til at gribe fast i vejbanen med de mange lameller, som dækket har.

Det er derfor en god ide at skifte til vinterdæk, når temperaturen kommer under fem grader. Gummibelægning er nemlig blødere end sommerdækkets. Varm og tør vej får vinterdækket til at miste grebet på vejbanen, ligesom sliddet også øges.

Tests har vist, at en bil med vinterdæk, som bremser ved 100 km/t ved temperaturer på helt ned til 10-13 grader, har en bremselængde, som er 16 meter længere, end hvis den havde sommerdæk på. Bremselængden forværres kun ved højere hastighed og ved øget vægt i bilen. Husk derfor at skifte til sommerdæk, når temperaturen overstiger fem-syv grader i dagtimerne.

Portræt af et vinterdæk

Selv om vinterdæk har eksisteret længe, er det først inden for de seneste år, at man har fundet frem til en type, der kan klare de forskellige underlag, vinteren byder på.

To ting afgør et dæks egenskaber, nemlig gummiblandingen og mønsteret. I mange år har man brugt naturgummi som dækkets bærende element. Men i dag bruges en helt ny syntetisk gummiblanding med elastiske egenskaber, der sikrer vejgrebet i koldt vejr. 3D dækmønster Den nye teknologi gør, at man kan skære tredimensionelle former, så klodserne på dækkene griber ind i hinanden. Det sikrer en bedre stivhed i dækket efterhånden som det nedslides.

De mange riller medfører samtidig, at bilen får en kortere bremselængde på både tør og våd vej. Med den nye gummiblanding er rullemodstanden blevet reduceret med ti procent. Det mærker du i form af en bedre brændstoføkonomi. Nye vinterdæk kan i dag fås med hastighedskoden W, som kan klare 270 km/t på toppen. De er tiltænkt de dage i vinterperioden, hvor vejene er knastørre.

Husk korrekt dæktryk

Et korrekt dæktryk er vigtig for både din sikkerhed og pengepung. Et dæk, som ikke har korrekt dæktryk, slides nemlig hurtigere, og din bil vil køre kortere på en liter brændstof. Et undertyrk på 1,0 bar giver et øget brændstofforbrug på seks procent. Det svarer til cirka tre liter per optankning. En måling foretaget af Michelin i 2012 viste, at 43 procent af 416 danskere kørte med farligt dæktryk. Samtidig havde 27 procent for lidt luft i dækket. Det var kun hver fjerde, der havde et korrekt dæktryk. Forkert dæktryk er farligt. Et sådan dæk øger nemlig risikoen for akvaplaning, og selv ved 0,5 bar mindre luft kan du miste vejgrebet i vådt føre. Risikoen for dækeksplosion og dækskader stiger også kraftigt ved et for lavt dæktryk.

Her kan du se hvordan en korrekt dæktryk skal se du når de er monteret på din bil.

dæktryk
 

 

 

 

 

 

Seks gode råde!

–          Tjek dæktrykket hver anden gang du tanker. Minimum én gang hver måned

–          Husk at fylde mere luft i dækket ved tung last. Du finder typisk en dæktryksoversigt ved den midterste dørstolpe

–          Dæktrykket skal altid kontrolleres, når dækket er koldt – ligesom ved olietjek

–          Vælg gerne et dæktryk på 0,1 bar højere end foreskrevet, da det forbedrer din brændstoføkonomi

–          Husk at tjekke dæktryk på reservehjulet, hvis det findes i din bil.

–          Køre du med lavprofildæk? Så skal dæktrykket være ca. 10% højere end standard-dækket.

Hvor længe holder et dæk?

Et dæk holder til ca. 35.000 km. Men som beskrevet oven over, kan et dæk sagtens slides hurtigere. Vand og stærkt sollys er to af de ting, der kan møre dit dæk.

Et dæk bør aldrig overstige fem år. Herefter øges risikoen for punktering og eksplosion. Du kan se hvornår dit dæk er produceret på siden af dækket, der er en oval eller firkant hvor der eks. Står 5011, det betyder at dækket er produceret i uge 50 år 2011.

Jo større dæk, jo dyrere

I løbet af de seneste ti år er bilerne i golfklassen gået fra at køre på 14”- dæk til 17”- dæk. Det ser godt ud. Men regningen kommer, når du have skiftet dine dæk – igen.

Når en bilmodel i dag bliver præsenteret hos forhandlerne, står de på 17”- dæk som standardudstyr på de større motorvarianter. Det er en udvikling, som er vokset med cirka 1” størrelsen for hvert tredje år.

I 1996 var standarden 13”- dæk på Peugeot 306, og da Peugeot 308 kom på markedet tilbage i 2007, havde den 17”-dæk som standard.

Men hvorfor så større tommer dæk? De store dækstørrelser har plads til større bremseskriver inde bag fælgen. Det gør, at bilen bremser bedre, ligesom det fører til bedre bremseegenskaber og højere svinghastighed. Men her stopper de store dæks positive egenskaber så også. De store dæk har nemlig en større rulle- og luftmodstand. Det gør, at bilen kører kortere på én liter brændstof. Samtidig ryger affjedringskomforten, især på lavprofils dæk. Det betyder, at du vil kunne mærke de hvide striber på vejen, når du kører over dem. Det anbefales, at man kører med smalle vinterdæk, da de store brede dæk har en utrolig dårlig gribeevne på sne og isglatte veje.

Her kan du se nogle eksempler på, sommerdæk.

195/55 R15 på Michelin Energy Saver koster 780 kr. pr dæk

205/55 R16 på Michelin Energy Saver koster 646 kr. pr dæk

225/55 R17 på Michelin PRIMACY 3 koster 1296 kr. pr dæk

245/45 R18 på Michelin PRIMACY 3 koster 1493 kr. pr dæk

255/40 R19 på Michelin Pilot Sport 3 koster 1770 kr. pr dæk

Alle priser er eksklusiv montering. Dette vil typisk koste 350–600 kr. Priserne stammer fra dækonline.dk (den.27.04.2014).

Spar penge på de populære dæk størrelser

Det kan godt betale sig at holde øje med priserne på nettet og hos dit dæk centrene. Der er nemlig mange penge at spare, når der føres kampagner på de mest populære dæk størrelser, 195/65R15, 205/55R16 og 225/45R17. Men der er også penge at spare, hvis du skifter dæk størrelse. For eksempel hvis du kører på dæk, som ikke er så populære og som koster mere end de mest almindelige dæk størrelser. Her vil du med fordel kunne skifte dæk størrelse.

Her følger et par eksempler: Ved 15”-dæk er besparelsen cirka 100-200 kr. pr dæk Ved 16”- og 17”-dæk er besparelsen mellem 400-750 kr. pr dæk (Afhængigt af hvilken dæk størrelse, som bilen normalt kører med). Husk at rulleomkredsen max må afvige med fem procent fra den dæk størrelse, som bilen oprindeligt er typegodkendt til.

Find det rigtige dæk

Det er ikke alle dæk, der sådan bare passer til din firhjulede. Din bil er nemlig typegodkendt med en række dæk muligheder, og det er i princippet de størrelser, som du bør vælge imellem. Det er dog muligt at vælge en anden dæk størrelse, eller type som er lidt bredere og en lavere profil. Det kan du vælge, så længe at hjulomkredsen ikke afviger med mere end de max fem procent. Husk, at dækket altid skal passe til bilen, og at dækket aldrig må stikke ud over skærmkassen. Herunder er eksempler på forskellige koder, som et dæk kan have:

Hastighedskoder:

Bogstavkode:            Q                          S                           T                           H

Maks.km/t:              160                      180                      190                      210

V                          W                         Y

240                      270                      300

 

Sådan aflæser du dine dæk.

Eksempel: 195/65 R15 V

195 = Bredde i mm (bredden på dækkets flade)

65 = Højden på dæksiden i procent af bredden

R= Radialdæk (alle dæk i dag)

15= Fælgediameter målt i tommer

V= Hastighedskode (max 240 km/t).

Alle nye dæk er nu mærket

Der er kommet en ny mærkningsordning, som oplyser de

forskellige egenskaber, et dæk har. Der er tre ting, som dækket nu skal oplyse; brændstofforbrug, udvendigt målt støjniveau og bremseegenskaber på våd vej.

På billedet kan du se, hvordan et mærkat ser ud. Der gives en karakter fra A til G, hvor A er bedst.

dækmærkning

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad siger reglerne?

I henhold til dansk lovgivning skal mønsterdybden for køretøjer under 3.500 kg totalvægt være minimum 1,6 mm og for køretøjer over 3.500 kg totalvægt minimum 1,0 mm. Mønsterdybden måles i “hovedmønsteret”, hvilket er den midterste – cirka ¾ af slidbanens bredde.

Rådet for Større Dæk sikkerhed anbefaler, at mønsterdybden aldrig kommer under 3 mm.

Gode råd til hjulskifte

Før du skifter hjul på bilen bør du følge en række råd:

Før du begynder at skifte dækket, er det vigtigt, at du ”løfter” bilen det rigtige sted. Ellers er der stor risiko for, at du påfører undervognen eller karrosseriet permanent skade. Derfor skal du finde de markerede steder på bundrammen af bilen – også selv om du har købt en stor og kraftig donkraft. Husk at donkraften skal stå stabilt, så den ikke vælter. Et godt tip er at ligge en gummiklods imellem donkraft og bilen, så du ikke ridser lakken på bilen.

Hvis du ikke har kontrolleret lufttryk og mønsterdybde, da du lagde dækkene til opbevaring, så gør det inden du sætter dem på bilen.

På den måde er det nemmere, at påføre luft i dækket, når det ikke er sat på bilen. Når du har kontrolleret, at dæk og fælge er i orden, er du klar til at sætte hjulet på bilen.

Du bør altid skifte hjulplacering (rotation). For- og bagdæk slides nemlig ikke ens. Eksempelvis vil en forhjulstrukket bil på grund af bremse-, styre- og trækkræfter have mest slid på fordækkene. Derfor bør du flytte rundt på for- og baghjul. Det skal dog altid gøres i samme side. Det er forbudt at flytte dem over på modsatte side.

Husk altid, at dækkene med mest dækmønster skal sidde bagest. Tests har vist, at du opnår det bedste vejgreb i en nødsituation med det bedste dæk monteret på bagakslen.

På billedet kan du se, hvor meget vejkontakt din bil har, når der ligger tre mm vand på kørebanen.

Hastighed Mønsterdybde Vejkontakt Hastighed Mønsterdybde Vejkontakt Hastighed Mønsterdybde Vejkontakt
5 km/t 1.6 mm 100 % 5 km/t 4 mm 100 % 5 km/t 8 mm 100 %
75 km/t 1.6 mm 16 % 75 km/t 4 mm 58% 75 km/t 8 mm 74 %
125 km/t 1.6 mm 6 % 125 km/t 4 mm 11% 125 km/t 8 mm 47 %

Hvis du skal have alufælge på bilen, så skal du efterspænde dem med en momentnøgle. På den måde undgår du at overspænde dine bolte.

Mens hjulet er løftet, kan du stramme boltene til. Men først når dækket står på vejen, bør du efterspænde boltene helt fast.

På billedet  kan du se hvordan du efterspænder dine alufælge korrekt.

spænd dine fælge

 

 

 

 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at opbevare de hjul, som du har taget af bilen, på korrekt vis. Når dette skal gøres, bør du sikre dig, at de ligger ned. Helst på et hjulstativ, som du kan købe i et byggemarked for 80 kr. Dækkene har bedst af at ligge i mørke samt være fri fra frost. Du må ikke opbevare dine dæk udendørs eller på loftrummet. De kan nemlig blive meget varme, når solen står på. Også om vinteren.

 

fælge ophæng m.m

 

 

 

 

 

 

 

Et godt tip inden du lægger dine alufælge væk er at rense dem, og efterfølgende give dem tre-fire gange voks eller fælge-behandling.

På den måde er de klar til foråret og klar til at sætte på bilen. Hele sommeren kan du uden problemer skylle bremsestøv af, da det har svært ved at sidde fast på fælge med den behandling.