Test af Vinterdæk 2013: Priser, tests og alternativer

Vinteren er tydeligvis på vej, så det er en rigtig god ide at tage et kig på vinterdæk. I denne test af vinterdæk snupper vi et kig på pris, test og alternativer til at få dig igennem det værste af vinterens vejr.

Det kan være rigtigt svært at vælge de rigtige dæk, som kan kæmpe sig igennem vinterens sne, sjap, is, lave temperaturer og endda kraftigt regn. Du ønsker vel heller ikke at strande på is belagte veje uden, at det rigtige udstyr er på plads. Afsæt et par timer til at forbedrede din bil på den danske vinter og undgå unødvendige problemer senere. Det er aldrig for tidligt at begynde at forbedrede sig på den danske vinter, da den som regel komme lige pludseligt.

Læs også “Vinterdæk Test 2013”

Bedste Vinterdæk: Hvor skal man dog begynde?

Den britiske “Autoexpress” magasinet har udført en række vinterdæk test, og dermed har de udvalgt de fem, der klarede sig bedst i deres udførte test af vinterdæk. For at få de mest præcise resultater har de genskabt vintervejret. De har nemlig testet alle vinterdæk i tørre, våd og snedækket omgivelser. Dækkene blev testet i forskellige tests, som bremsning på den våde vej, nødstop på våd vej, sne håndtering med slukket og tændt stabilitet kontrol, samt kørsel i sving på snedækket vej. Disse fem vinterdæk klarede sig bedst, i deres udførte test af vinterdæk 2013:

[highlight]1. Continental ContiWinterContact TS 850 – Pris: Fra 929 DKK (R16)[/highlight]

Continental har skabt et dæk, der ikke kun klarer sig godt i de våde omgivelser, men også i rullemodstand. TS 850 blev overhalet af Goodyear UltraGrip 8 i akvaplaning, men kunne ikke blive slået ud på bremsning og håndtering. Med Continental ContiWinterContact TS 850 får du en reel følelse af sikkerhed fra bag rattet. På snedækket veje klarer disse dæk sig også sig godt. På den våde bane, har man den samme gode drejning, dog er de bageste hjul plantet. Vejgrebet bliver tabt progressivt, hvilket ikke giver føreren ubehagelige overraskelser i trafikken. Iført disse dæk flyttede bilen sig mere rundt, ved højere højhastigheden, men alligevel var disse dæk gode til at holde den rette linje. Continental ContiWinterContact TS 850 er det dyreste valg, men også det bedste valg. Disse vinterdæk klarede sig bedst både i “Autoexpress” udført dæk test men også i “ADAC”, “FKS” og “ÖAMTC” udførte vinterdæk test 2013.

2. Goodyear UltraGrip 8 – Pris: Fra 743 DKK (R16)

Goodyear dæk vandt “Autoexpress” 2010 – Test af Vinterdæk med sin UltraGrip 7 + og deres UltraGrip 8 var tæt på at gentage dette. Men det måtte nøjes med andenpladsen efter Continental. Som så ofte var Goodyear dæk meget gode under akselireng på det våde bane – især i det dybe vand, i akvaplaning test. På dette punkt var disse dæk hoved og skuldre over sine rivaler. Disse resultater blev bakket op af solide præstationer i vådt bremsning og håndtering. Tiderne var meget ens i håndteringens testen, men UltraGrip manglede Pirelli eller Continental bid – selvom de var meget sikre. Væk fra det våde spor, tog Goodyear en gevinst for tør vej håndtering, hvor disse vinterdæk var utrolig gode i støj og stabilitet test. Disse dæk var fælles de roligste dæk i “Autoexpress” støj test. Rullemodstanden er sjældent et Goodyear prioritet, og dette viste resultaterne også, da deres UltraGrip 8 fik syvende plads i denne kategori test – selv inden strejf af rivaler. I sidste ende var det sneen, der stoppede dette vinterdæk fra at tage dens anden sejr i træk. Goodyear UltraGrip 8 kom på andenpladsen i “Autoexpress” trækkraft test – og som nr.3 generelt i sneen – Goodyear UltraGrip 8 var bare alt for langt bag Continental og Dunlop-dæk . Den manglende tydeligt mere balance på det våde spor. På det tørre spor kom de på sporret igen, selvom det var for svært for dette dæk at slå sig ind på hjørnerne.

3. Dunlop SP Winter Sport 4D – Pris: Fra 766 DKK (R16)

Igen i år kæmpede Dunlop mest i det våde, hvor deres dæk på en eller anden måde var bag Goodyear, og kunne kun opnå femte pladsen i bremsning. Stadigvæk kom disse vinterdæk på podiet i det våde håndtering test. Dunlop SP Winter Sport 4D viste en mangel på skarphed, som også kunne mærkes på det tørre spor. De var “ok” stabile, dog skulle der på de skarpe hjørner lægges ekstra kræfter i for at undgå skridning. Dunlop vinterdæk vidste sit bedste  på sne og is i Sverige. Denne var den bedste performer der, og opnåede fire podiums pladser, selv om Continenta kun var en brøkdel bagved. Dunlop SP Winter Sport 4D opnåede gode omgangstider, dog viste disse vinterdæk mangel på den sikre fornemmelse, som man har ved brug af Continental vinterdæk.  Efter støj og rullemodstand tests, får Dunlop vinterdæk tredje pladsen i “Autoexpress” test af vinterdæk 2013.

4. Michelin Alpin A4 – Pris: Fra 805 DKK (R16) 

En solid præstation i det kolde nordlige Sverige for Michelin var enorm succes, dog gled dette ud af hænderne da de mødte den våde asfalt i Tyskland. De havde en klar føring over Nokian efter test af vinterdæk i sne, og var på lige fod med anden placerede Goodyear dæk. På sne og is, Alpin 4 viste god lateral greb, og var stærk nok til at slutte på podiet i slalom. Disse dæk holdte hjulspin til et minimum, og havde godt styr på den bageste ende af bilen. Disse var dog ikke de bedste i bremsningen, men stadigvæk en rigtig stærk performer. Desværre kiksede det for Michelin i akvaplaning test, hvor de kom ret langt bagud i forhold til Goodyear. Disse dæk føltes godt der; begge testere kunne lide det stabile, velafbalanceret håndtering , der gav tillid til at skubbe. Det var en lignende historie i tør håndtering, med skarpe styring og god drejnings muligheder. Dækket var en fælles vinder for kabine støj. Rullemodstanden plejede at være en Michelin specialitet, så årets femteplads i dette aspekt ser skuffende ud.

5. Nokian WR D3 – Pris: Fra 670 DKK (R16)  

Nokian er bedst kendt for sine vinterdæk, så det var en overraskelse at se dem komme sidst i tests på sneen. Vi havde forventet, at WR D3 ville gøre det meget bedre på en overflade, som producenten har så meget erfaring i. Disse dæk var sidst i vores trækkraft og bremsning tests, og fik kun sjette plads i slalom løb. En anden ydmygelse og syvende plads i håndteringens test. Gerneralt viste disse vinterdæk mangel på vejgreb. Nokian viste sig at være langt mere konsekvent på det våde spor, hvor de blev lige bag den førende Continental og Goodyear i denne test af vinterdæk. Grunden til Nokians femte pladsen var helt klart akvaplaning resultaterne. Dette tillod Nokian at komme tilbage på sporret, med forestillinger om at være i blandt de bedste. På det tørre, var Nokian WR D3 i blandt de bedste, med et anden plads i bremsning. Dækket blev tredje i rullemodstand, lige bag efter den samlede vindere Continental. Kabine støj er en bekymring, dog gør den ivrig prissætning Nokian et godt alternativ til de dyrere mærker.

Vinterdæk at se frem til

1. Vredestein – Wintrac xtreme S

Den Wintrac xtreme S er Vredesteins nyeste og hurtigste vinterdæk. Fremvist på BMW 6-serie Grand Coupe til Frankfurt Motor Show. Disse nye dæk har en unik konstruktion, der sikrer fremragende vejgreb, selv ved de høje hastigheder. Vredestein Wintrac xtreme S er kendetegnet ved intern “Sipe Locking Technology” (ISLT), en speciel gummiblanding og det unikke mønsterdesign. ISLT sikrer, at små riller – som er afgørende for at nå greb på sne og is – ingen deformation har, selv ved høje hastigheder. I vinterføre, nøjagtigt som lameller i Wintrac Xtreme S funktion kunne man forvente fra et vinterdæk. Desuden låses de små riller sammen for ekstra styrepræcision ved de høje hastigheder og vej kræfter. Med dette hastighed index Y, kan dækkene blive brugt til hastigheder op til 300 km/t. Man kan kun glæde sig til at se disse vinterdæk i de kommende test af vinterdæk.

Læs også “10 Tips til en vinterklar bil”

2. Dunlop – Winter Reaktion 2

Dette er et vinterdæk der er designet til små og kompakte biler. Dækket byder på en imponerende præstation ved bremsning og håndtering i vinterføre. Med udgangspunkt i det europæiske dækmærket som har været obligatorisk siden november 2012 byder Winter Reaktion 2 på en B rating i vejgreb på den våde spor. Winter Reaktion 2 er designet til at håndtere vigtige sikkerheds spørgsmål såsom bremseevne, håndtering på sne og is samt diverse våde vintervejr. Det har 45 graders skulderbladene til at forbedre greb på sne og is i sving. Plus, det nye profil design, med en innovativ gummiklodsen geometri, som forbedrer trækkraften under acceleration og bremsning på sne dækket veje. Vi glæder os til at se disse dæk i de kommende test af vinterdæk.

Comments

  • Greta Samulionyte

    3. december 2013

    Tak for hjælpen!

  • Dytten

    3. december 2013

    Så lidt håber du kunne bruge det!

Comments are closed.