General Motors snuper et kig under Teslas motorhjelm

Teslas markedsværdi er steget med 470 procent, i løbet af dette år har Tesla Motors indtjent 23 milliarder dollars, mens GM’s (General Motors) markedsværdi er steget med en relativt beskedent procentdel på 25 procent til 50 milliarder dollars. Hvis Teslas boblen ikke springer i luften, vil den 10-årige Tesla med dette tempo overhale den 105-årige GM næste år.

Under disse omstændigheder samles General Motors administrerende direktør Dan Akerson og næstformand Steve Girsky til en vigtig opgave, som er at gennemskue Teslas fremtids planer, prøvekøre deres bedst sælgende Tesla S og finde deres næste skridt i denne kamp.

“Historien er fyldt med virksomheder, der vidste hvad der vil komme i fremtiden. De kunne dog ikke gøre noget ved det”, udtalte den 51 årige Steve Girsky sig, i et interview i New York i sidste uge. “Vi kan ignorere dette og dække det op, eller vi kan finde ud, hvad vi vil gøre ved dette.”

Med usædvanligt ærlig ros til en konkurrent, sagde Steve Girsky “Tesla havde en revolutionerer forretning model … ikke bare det, hvordan man sætter et elektrisk køretøj sammen, men også hvordan man går til markedet med noget som dette.”

GM vil ikke kopiere Teslas innovative forrentningssystem, som bygger en del mere på de offentlige og sociale medier end på de traditionelle forhandlere. Det er dog for tidligt at sige, om GM vil efterligne en anden af Teslas taktik. Hidtil har GM fokuseret på de tekniske aspekter, som Teslas lavpris batteri, den usædvanlige “200-mile-plus” rækkevidden, som hos Model S, og selskabets “out-of-the-box plan”, som er at give gratis opladninger på elbilers lade stationerne, til Teslas elbil ejer.

5 fakta om Tesla og elbiler, som du ikke vidste

Tesla Motors, som har tiltrukket multimillionær leveringskontrakter og investeringer fra det Japanske selskab “Toyota Motors” og Tyske “Daimler AG”, er ikke bekymret over at blive “udforsket” af GM.

Teslas ledere udtaler, at virksomhedens lille størrelse og iværksætterånd, samt en meget højere tolerance for at løbe risiko har gjort det muligt at skære sig igennem det bureaukratiske bureaukrati, der ofte begrænser de større, ældre virksomheder som GM. Dette er noget General Motors kunne lære af.

I 2012 havde GM en omsætningen på 152 milliarder dollars, som er enorm i forhold til Teslas 413 millioner dollars. Og mens GM sidste år tjente 6200 millioner dollars, har Tesla desværre endnu ikke rapporteret deres årsresultat og fortsætter med at udlede en betydelig del af indtægterne fra salg af grøn-bil kreditter til andre producenter, som har værdi på mere end 150 millioner dollars.

Tesla fokusere på at opbygge elbiler der kun er drevet af elektricitet. Hvorimod General Motors koncentrerer sig mere om hybridbiler, såsom Chevrolet Volt, en 35.000 dollars sedan hybrid (el kombineret med benzinmotor). GM solgte kun 16.760 volt igennem hele september måned. Den største amerikanske bilproducent GM har investeret mere end en milliard dollars i elektricitet, og der kan gå længe inden de få det tjent tilbage. Alligevel planlægger GM en meget bredere vifte af rene elektriske og hybrider, der fastsætter deres 2017 mål, som lyder på mindst 500.000 biler om året, som skal bruge deres el teknologier.

GM administrerende direktør Dan Akerson har sagt, at GM arbejder på et mere avanceret batteri, der kunne gøre det muligt at køre i en elbil, en rækkevidde på 200 miles (ca.320km) mellem opladningerne, som Teslas Model S allerede opnår.

Selvom General Motors har store planer både om mindre billige el-hybrider og dyr luksuriøse modeller, så står Tesla ikke stille. Tesla planlægger at tilføje Model X, en ny crossover model af deres omtalte Model S, i slutningen af ​​2014. I begyndelsen af ​​2017 , forventer Tesla at afsløre den første af sine såkaldte “Gen 3” modeller, en ny kompakt familie-elbil med en rækkevidden på mere end 200 miles og prissats på omkring 35.000 dollars.

Tesla udtaler sig om dens fremtidig 2017 planer og afslører at de statser på at producere 400.000 nye “Gen 3” biler, som er en enorm mængde i forhold til de 20.000 produceret Model S biler.

Kilden: Reuters

Comments

  • Ole Hansen Løj

    12. oktober 2013

    Synes der mangler lidt Tesla salgstal til artiklen.

    Det solgte ca. 2650 Model S sidste år og forventer at sælge mindste 21.000 i år og ca. 40.000 næste år.

  • Dytten

    13. oktober 2013

    Tusind tak, for feedback/tip. Vi opdatere artiklen, så salgstal kommer lige med.

    Mvh, Dytten

Comments are closed.